اگر به پاریس سفر کنید مطمئنا خواستار بازدید از موزه لوور خواهید بود. اما سوال اصلی اینجاست که چه زمان بهترین موقع برای بازدید این موزه است؟ با فلایتیو همراه باشید تا به سوال شما پاسخ دهیم.
برای بازدید از لوور روزهای جمعه و چهارشنبه زمان خوبی است. موزه تا ساعت ۹:۴۵ دقیقه شب فعال است. اگر به دنبال یک چرخ زدن کوتاه و متمرکز هستید مقداری در موزه بچرخید و کمی بعد اگر احساس خستگی یا گرسنگی کردید از موزه خارج شوید و یک قهوه یا غذای خوب میل کنید. کافههای لوور کمی گرانقیمت هستند و کیفیت خوبی را ارائه نمیدهند. پس از شارژ شدن دوباره برگردید و شروع به بازدید کنید. با بلیط خود میتوانید وارد خطوط سریع شوید و سریع آثار را ببینید.
اما اگر قصد داشته باشید تمامی قسمتهای لوور را با سرعت معمولی طی کنید چیزی حدود ۱۴ کیلومتر را باید سپری کنید. حدودا ۸۰ درصد بازدیدکنندگان به اینجا سر میزنند که یک عکس مونالیزا از بگیرند و بروند اما این موزه بیشتر ازین برای ارائه دارد. این موزه که پیش ازین یک قصر بود تاریخ ساختش به ۱۱۹۰ برمیگردد و بسیار بزرگ و باشکوه است. از اندازه و بزرگی موزه زده نشوید و با آغوشی باز پذیرای آن باشید. همچنین لوور با برند دتلو یک فعالیت جذاب را برگزار میکند. دتلو یک برند وابسته به خود موزه لوور است و مردمی که در این پروژه ثبت نام کرده باشند را کنار هم میآورد و آنها را تقسیم به گروههایی کوچک میکند، بعد از این از آنها میخواهد که به دنبال کشف گنج در موزه لوور بروند.
با اینحال ده انتخاب برتر ما از آثار موزه لوور در لیست پیشروی خواهد بود تا در صورت بازدید حتما به این آثار سر بزنید. موزه لوور سهشنبهها تعطیل است و همه روزهای دیگر بین ۹ صبح تا ۶ عصر فعال است. تنها در جمعه و چهارشنبه نیز ساعت فعالیت موزه تا ۹:۴۵ ادامه پیدا میکند. هزینه بلیط ۱۵ یورو است.
مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی (۱۵۰۳-۱۵۰۶)
شاید خیال کنید بازدید از ژوکوند یک تجربه ابدی خواهد بود اما طی سالها اخیر بازدید فراوان مردم همه چیز را عوض کرده است. سر و صدا و شلوغی ممکن است کمی زیاد باشد. بیشک مونالیزا معروفترین نقاشی دنیاست و بسیاری ازین معروفیت را مدیون دزدیده شدنش در سال ۱۹۱۱ است. نقاشی دو سال گم شده بود و شاعر فرانسوی آپولینیه و پیکاسو هر دو مظنون بودند. اما مشخص شد که پروجیا دزد ایتالیایی که نگهبان موزه نیز بود در این دزدی نقش داشته است. داوینچی هنگامی که در سال ۱۵۱۶ توسط فرانسوا اول استخدام شد این نقاشی را به همراه خود آورد.
نیکه ساموتراس (۱۹۰ قبل از میلاد، یونان باستان)
الهه بالدار نیکه همانطور که بر روی دماغه کشتی نشست، بر روی پلههای لوور فرود آمده است. فرم هلنی او باعث شده تا این اثر جزو یکی از سه اثر مهم موزه لوور باشد. این پیکره به قدری خوب ساخته شده که قوه تصورتان برای درک وزش باد در لباسش یا قدرت الهه نیاز به کار زیادی ندارد. بال سمت چپ پیکره جزئیات بیشتری دارد و انگار کار بیشتری رویش انجام شده و تاریخشناسان احتمال میدهند که پیکرهتراش قصد داشته تا مردم از یک زاویه خاص این مجسمه را مشاهده کنند. در زمان جنگ جهانی دوم این اثر به همراه مونالیزا، بردهه میکل آنژ و ونوس میلو به ساختمان شاتو دو والنکی منتقل شد تا از دزدی و غارت در امان بماند.
برده در حال مرگ از میکل آنز (۱۵۱۳-۱۵۱۶)
برده در حال مرگ ابتدا برای مقبره پاپ جولیوس دوم در سال ۱۵۰۵ سفارش داده شد و در پایان در سال ۱۵۴۵ در یک اشل بسیار کوچکتر کامل شد. در این پیکره برده یا زندانی کاملا در عذاب و رنج است و در یک حالت کانترپوز ایستاده است. در حالت کانترپوز، شخصیت پیکره در حالتی قرار میگیرد که میزان وزن بر روی یک پا را نمایان کند. پا در فشار است و شانه مخالف آن در حالت آرامتری قرار دارد. این باعث شده تا حرکت دواری در اثر شکل بگیرد.
ونوس میلو (۱۰۰ قبل از میلاد، یونان)
زیبایی با رمز و راز در ارتباط است. ونوس میلو ظاهری همانند یک آمفیتریت دارد و توسط جزیره میلو کنونی پرستش شده است. تاریخنگاران هنری باور دارند که این مجسمه یک کپی در ۱۰۰ قبل از میلاد است، و از انواع دورههای پیشین خود الهام کرده است. هارمونی صورت و آرامش او شبیه آثار قرن ۵ قبل از میلاد است و ظاهر هلنی آن متعلق به قرن سوم تا یکم قبل از میلاد است. کمپوزیسون اسپیرال شکل نیز در همین دسته قرار میگیرد. اثر سه بعدی است و جزئیات در کمال سادگی جذب کننده هستند.
لاماسو بینالنهرین (۷۱۳ قبل از میلاد)
لاماسوها خدایان محافظی بودند که عموما از ترکیب سر انسان و بدن و بال حیوانات تصویر میشدند. اگر به صورت دو بعدی به این پیکرههای نگاه کنید آنها چهار پا دارند و اگر از زاویه سه رخ یا روبرو آنها را ببینید با پنج پا مواجه خواهید شد. این موجودات همیشه در حالت آماده باش تصویر شدند و یک جفت از آنها جلوی در قلعه سارگون که پایتخت آشوریها بود قرار داده شدند. قلعه سارگون که حال خورساباد نام دارد دیوارهایی داشت که آجرهایش ۲۴ متر ضخامت داشتند. در قرن ۱۹ فرانسویها قصد داشتند تا این لاماسوها را به فرانسه و لوور بیاورند اما دو سانحه دلخراش دریایی (یکی غرق شدن کشتی و دیگری دزدیده شدن توسط دزدان دریایی) باعث شد تا مجموعهای ازین آثار تاریخی از بین برود.
آزادی هدایتگر مردم از یوجین دولاکروا (۱۸۳۰)
در این نقاشی بسیار تاثیرگذار، ماریان که همان نماد آزادی است، زنی نیمه برهنه است و با در دست داشتن یک تفنگ در دست چپش و پرچم فرانسه در دست راستش با سه رنگ قرمز سفید و آبی (نماد آزادی، برابری و برادری) دو طبقه بورژوا و کارگر را به سوی انقلاب سوق میدهد. این تصویر به قدری مهم است که نسخهای از آن روی صد فرانک (قبل از یورو واحد پولی فرانسه فرانک بود) قرار داشت. ماریان و این نقاشی در طی سالها تبدیل به نماد انقلاب کبیر فرانسه شدند و تصویر این نقاشی را در همه جا از تمبر تا سکه یورو تا مجسمههای بزرگ در سرتاسر کشور خواهید دید.
ابولهول سلسه تانیس (۲۶۰۰ قبل از میلاد، پادشاهی کهن مصر)
اسفینکس یا ابولهول در فرهنگ مصر باستان شسپ آنخ یا تصویر زنده نام داشت و نمایانگر رابطه نزدیک میان خداوندگار خورشید (بدن شیر) و پادشاه (سر انسان) بود. این مجسمه که با نامهای آمنمس دوم، مرنهپتاه و شوشنگ گره خورده است در سال ۱۸۲۵ در بین خرابیهای معبد آمون در تانیس پیدا شد و از مصر خارج شد. این مجسمه بزرگترین مجسمه اسفینکس دنیاست که خارج از مصر قرار دارد.
ونوس و سه الهه رحمت از سندرو بوتچلی (۱۴۸۳-۱۴۸۶)
تکنیک فرسکو یا همان دیوارنگاری متدی است که در آن نقاش آب را به پلاستر اضافه میکند و پیش از خشک شدن آن را روی دیوار میکشد تا درون خود دیوار خشک شود؛ بدین ترتیب تصویری که روی دیوار نقش میبندد ابدی خواهد بود. بوتچلی تصویر ونوس و سه الهه رحمت را که در حال تقدیم یک هدیه به زنی جوان هستند را بر روی دیوارهای ویلا توسکان کشید. مراقب باشید چون اینجا عموما کمی شلوغ خواهد شد و اگر لحظهی خلوتی یافتید یک نمای جذاب بیابید و به تماشای آن مشغول شوید.
لوح قانون حمورابی (۱۷۹۲-۱۷۵۰ قبل از میلاد، بینالنهرین)
قانون حمورابی طولانیترین لوح و نوشتهای است که از بابل قدیم به جای مانده و به عنوان اولین نوشته قانونی اقتصادی تاریخ بشریت از آن یاد میشود. برخی از قوانین این لوح همچنان در استفاده است. همانند نرخ سود، جرائم عدم پرداخت، قوانین مالکیت و نحوه اعمال مالیات بر آنها همگی قوانینی هستند که با گذشت این همه سال همچنان به نحوی استفاده میشوند. همچنین این لوح یکی از اولین مثالها برای ایده بیگناهی است. در این لوح آمده که برای اثبات یک گناه، باید دو نفر یعنی یکی مدعی و دیگری مضنون برای حاکم یا قاضی مدرک ببرند و حرف خود را اثبات کند. همچنین مجازات ردهای مانند چشم برای چشم، دندان برای دندان نیز از دیگر جزئیات این لوح است. ردههای مختلف مجازات بر اساس وجهه اجتماعی شخص که آیا برده است یا مرد آزاده مشخص میشد.
گابریل دستره و خواهرش (۱۵۹۴)
نقاشی گابریل دستره و خواهرش یک نقاشی بینام و نشان است که از مکتب فونتنبلو به جای مانده است. این مکتب یک مکتب منریستی بود که تلاش بر افراط و استفاده از قوانین پیشین میکردند. گابریل معشوقه هنری چهارم بود و در تصویر خواهرش او را نیشگونی گرفته که میتواند به معنای باردار بودن یک فرزند نامشروغ از هنری چهارم باشد، همچنین گابریل یک حلقه در دستانش دارد. در پسزمینه زنانی در حال خیاطی هستند و انگار وسایلی را برای فرزند در راه آماده میکنند.
تصمیم دارید به پاریس سفر کرده و از موزه لوور بازدید کنید؟ همین حالا زمان سفر خود را مشخص نمایید و بلیط هواپیما پاریس خود را با کمک فلایتیو رزرو نمایید.